Saturday, June 6, 2009

Twin of Chaos 11

"This house?" tanya Neo apabila mereka berdiri di sepan sebuah rumah agam yang tak begitu besar tetapi cantik.
"Kei mengangguk. Kita berdua akan tinggal dalam rumah ni lepas kita kahwin nanti." kata Kei sambil tersenyum."Kita?" Neo memandang Kei.
"Yes, kita. Kenapa tak suka?"
Neo tertawa kecil. "Kenapa tak suka pula. Kahwin dengan adik, tapi boleh tinggal dengan abang. Wah, best ni!" Kemudian dia menjeling Zen yang sudah pun menjeling ke arahnya.
"Betul! Kahwin dengan kakak tapi dapat tinggal dengan adik. 2 in 1."

"Oi, sudahlah." Cepat-cepat Zen memotong. "Bagitahu diorang cepat apa yang diorang kena buat sekarang ni?"
Apabila mendengar kata-kata Zen, Neo dan Yora cepat-cepat memandang Zen.
Kei mengangguk. Dia kemudiannya memulakan bicaranya dengan berdehem. "For my girls, for one week.. you will live in this house.."
"Kidding!"Cepat-cepat Yora memotong. Tetapi apabila Kei merenung ke arahnya, dia tertunduk.
"No kidding my future wife. Kamu mesti lalui semua ini sebelum kami bawa korang bertemu dengan ayah kami."
Melampau! Dahlah dia paksa orang kahwin dengan dia, lepas tu nak test orang pulak.

Melihat Yora tercebik, Kei bertanya. "Kenapa Yora, tak nak? Kalau kau tak nak.... aku tak ada pilihan lain melainkan..."Kei mengeluarkan telefon bimbitnya.
Saat itu Yora cepat-cepat menerpanya. "Nak! Siapa kata tak nak!"
"Wow." Hanya itu yang mampu Neo katakan apabila melihat Yora memeluk lengan Kei. Kemudian, Zen yang turut memerhati abangnya dan kakak iparnya itu dipandangnya. Zen pula seolah-olah terasa aura pandangan Neo lalu di beralih memandang gadis itu. Dia menjungkitkan keningnya. Dia bertambah hairan apabila melihat senyuman nakal tiba-tiba terukir di bibir gadis itu.

Tiba-tiba... "Hei!" Zen terjerit kecil apabila Neo tiba-tiba merangkul lengannya.
Neo tersenyum.
Hai, tak boleh diselamatkan lagi. Akhirnya Zen hanya membiarkan tindakan Neo itu sambil menggeleng.

"Hei Kei. Finish what you begin."
Kei yag masih sedang mengusik Yora, terhenti lalu memandang adiknya. "Sorry-sorry."
"Ok, seperti yang aku cakapkan tadi, korang akan tinggal dalam rumah ini selama seminggu. Tetapi, bukan tinggal saja. Rumah ni nampak cantik dari luar, sebenarnya dalam dia kotor gila. So... that`s you job." Kei tersenyum di hujung bibirnya.
"Apa? Bersihkan rumah ni?" tanya Neo.
Serentak Zen dan Kei mengangguk.
"Tapi, kami berdua je ke?" Tanya Yora pula dan dibalas anggukan daripada bakal suaminya.
Keadaan senyap seketika, Neo dan Yora kelihatan seperti sedang memikirkan sesuatu.


"Baiklah." Kata Neo tiba-tiba. Kemudian dia melambai ke arah Zen. "Selamat tinggal!" Serentak dengan itu dia berlari meninggalkan mereka yang terkebil-kebil.
"Budak ni..." Zen pula tak ada pilihan lain selain mengejar gadis itu.
Yora dan Kei berpandangan. Sesaat kemudian Kei tersenyum lagi dan itu benar-benar membuatkan Yora tersiksa. "Kalau kau nak, kau pun boleh lari macam adik kau jugak." Perli Kei. Yora hanya mampu mencebik.



Zen bukanlah seorang lelaki yang gemar bersukan, tetapi mengejar Neo nampaknya bukanlah satu perkara yang sukar baginya. Neo kelihatan seperti cepat kepenatan. Walaubagaimanapun, gadis itu mahir menyembunyikan diri.
"Neo!" Laung Zen. Namu seperti yang dijangkakannya, tiada jawapan. "Budak ni, nak main-main dengan aku pulak. "Kalau aku dapat kau, nahas aku kerjakan!"
Neo yang bersembunyi di balik pokok epal itu sambil menekup mulutnya. Tiba-tiba rasa takutlah pulak. Cemas rasanya macam main hide and seek. Dia dapat mendengar derap kaki Zen berdekatan dengan tempat dia bersembunyi. Zen pula tak habis-habis mengugutnya dan itu membuatkan dia bertambah cemas. Sorry Zen, tapi aku tak pernah buat kerja rumah. Tapi, macam mana ni.. Mama... nak balik rumah!!!!

"Got ya." Bisik Zen yang sudahpun berdiri di depannya. Dia sudah mengangak yang Neo akan melarikan diri lagi jadi sebagai langkah persediaan, dia menggenggam kedua-dua lengan Neo.
Neo mulanya terpaku di situ, tetapi setelah beberapa saat dia mula meronta.
"Zen, aku tak retilah kemas-mengemas ni. Aku tak pernah buat kerja rumah. So, kau cari jelah orang lain."
"Bodohlah kau ni. Takkanlah pasal tak tahu buat kerja rumah pun kau nak lari. Kalau kau tak nak buat, janganlah buat. Suruh je Yora tu buat. Senang."
Kata-kata Zen itu menyebabkan Neo terdiam. Kemudian kelihatan dia menggigit jari telunjuknya.

"Betul jugakkan? Kalau macam tu... Oklah!" Neo tersenyum. Mendengar keputusan Neo membuatkan Zen sedikit terkejut. Dah, macam tu je. Hai.. Kemudiannya Zen mengeluh. She`s so simple.

No comments:

Post a Comment