Wednesday, August 25, 2010

Apple and Berry 14

This is the day, the day my heart will blow away. I feel the breeze freaking my skin. And I feel the sunshine blocking my sense. I feel like my heart has been seal. Sealed by something that so chaos, so fascinating, so empty... "Berry?" Akia tiba-tiba menepuk bahunya. "Berangan lagi ke? Waa... cantiknya kau hari ni!" Berry tersenyum nipis sambil tertunduk mendengar pujian Akia. Baru nak tahu ke? Aku memang cantik sejak kecil lagi tau! Gurau Berry sendirian cuba menghibur hatinya.
"Dah cantik-cantik ni, kenapa muka masam pulak? Dah tawar hati dekat April ke? Kalau kau tak nak dia, bagi je dia dekat aku!"
"Tak boleh!" Tiba-tiba pintu bilik Berry berdentum kuat dan itu membuatkan Berry hampir-hampir terloncat dari kerusinya. "April bagi dekat aku!" Muncul pula Aria dengan wajahnya yang berpura-pura serius dan itu membuatkan Berry tersenyum lucu. "Apalah. Dia tu bakal tunang akula. Yang korang berebut ni kenapa?"
"La... tadi kata kau tak nak dia." Balas Aria dengan cebikan.
"Mana ada aku kata. Adik kau tu yang pandai-pandai." Setelah Berry habis bersuara, Akia hanya tersenyih memandang kakaknya yang hanya menjeling.
Berry terhibur. Tetapi belum cukup terhibur untuk melenyapkan rasa gundahnya tentang apa yang akan berlaku hari ini. "Akia, Aria, Berry dah siap ke belum?" Terdengar lagi suara laungan ibunya dari luar bilik. Saat itu, kelam kabut pasangan kembar itu menarik Berry bangun dari kerusinya untuk keluar dari bilik. "Jom, jom! Lupa pulak mama kau mintak aku tolong tengokkan kau. Cepatlah. Kan dah lama mula majlis tu. Semua nak tengok kau."
"Aah. Jom! Apple pun tunggu kau."

"Apple?!" Terus terbangun Berry dari kerusi dah wajahnya bertukar ceria. Melihat keadaan itu Aria dan Akia mula serba salah.
"Er... Silap. Bukan Apple, tapi April. Hehehe..." Sengih Akia dan dia tercebik apabila kakaknya menyigung lengannya. " Tersilaplah." Balasnya lagi. Melihat wajah murung Berry dan riak lesunya, pasangan kembar itu semakin tak keruan. "Sorry, Berry. Kami tau, kami bukan kawan yang baik. Bila kau sedih kami lari. Tak macam Apple. Dia baik... walaupun wayar dia ada putus sikit."
Akia mengangguk. "Aah, wayar putus banyakla. Tapi kau kena tahu. Hari ini kau tak perlukan Apple. Yang kau perlukan adalah April. Dia bakal jadi tunang kau. Kenapa kau nak sedih-sedih lagi?" Berry hanya mampu tertunduk mendengar kata-kata kawan-kawannya. Mereka tak faham. Walaubagaimanapun Berry tak ada masa untuk membuatkan mereka faham. Jadi dia terus bangun dan keluar daripada mendengar kata-kata kawan-kawannya yang membuatkan hatinya merintih sayu. "Jomlah." panggilnya dan hanya diikuti dengan kembar itu.




Keadaan di majlis itu begitu meriah sehingga membuatkan Berry jadi malu apabila semua orang memandang ke arahnya. Dah merah pipi aku nih.
Tetapi dia bertambah malu apabila melihat April yang tempan memikat tak lepas dari meratah setiap inci tubuhnya. Dia tak tahu apa yang mesti dilakukannya sehinggalah pasangan kembar yang setia berada disisinya menariknya ke salah satu kelompok yang terdiri daripada rakan sesekolah mereka.
"Aiya, Berry. Cunnya." Tegur Silsa rakan sekelasnya yang berbangsa cina. Berry hanya menjawab pujian rakannya itu dengan senyuman. Hanya pujian yang sama yang dia dengari apabila dia bertemu dengan setiap orang yang berada di majlis itu. Dalam masa yang sama, dia cuba melarikan diri daripada bertemu ataupun mendekati April, dia begitu takut. Takut digoda perwatakan menawan lelaki itu.
"Kau tau tak, dengar kata Apple balik ke Q-Paradise?"
"Ye ke? Eh, kenapa pulak? Examkan dah dekat ni. Takkanlah dia balik pulak."
"Entah, tapi itulah yang aku dengar."
Tiba-tiba satu perbualan menarik minat Berry. Dia sendiri terkejut dengan apa yang dia dengar. Dalam diam-diam lelaki itu pulang ke kamung halamannya. Tetapi buat apa? Dia bukannya ada mak ayah pun.
"Bila dia pulang?" tanya Berry lagi.
"Emm... sikit lagilah kot. Sekarang ni pukul berapa..." Gadis itu menjeling ke jam tangannya. "Pukul 1. Dalam pukul 2 nanti bertolak la kapal cruise tu kot. Kalau tak silap aku, dia balik sebab Empty Soul Cruise ade buat travel ke Q-Paradise. So, mungkin sebab tu dia balik."
Berry mengangguk senyap. Ikut travel? Banyak duit dia naik cruise. Huh, budak harapan, mesti semua orang hulur duit dekat dia.
"Kau tak jemput dia datang sini ke? Bukan kau rapat dengan dia ke?" Tanya mereka lagi.
"Eh?" Berry sedikit terkejut apabila ditanya begitu. Apa yang mesti dijawabnya, dia sendiri tak tahu. Kalau dia menjawab yang dia menjemput lelaki itu tetapi lelaki itu tak mahu menghadiri majlis pertunangannya, mesti mereka akan membuat spekulasi sendiri. Tetapi, kalau dia menjawab yang dia tidak menjemput lelaki itu, lain pula yang mereka fikir nanti.
"Emm... aku pun tak tahulah. Aku ada jemput and dia cakap ok dia datang. Tapi, tulah. Mana entah budak tu pergi."
Kelihatan mereka terangguk-angguk dan wajah berubah sedikit pelik. "Ooo... peliklah eh kalau dia tak datang. Betul ke kau jemput?"
"Betullah!"
"Kenapa pulak dia tak datang? Pelikkan."
Mereka terus bertanya dan itu mula membuatkan Berry rimas. "Alah, biarlah. Dah dia tak nak datang. Aku boleh buat apa."
"Mungkin dia tak datang sebab dia sedih kot tengok kau nak bertunang dengan April." Mereka berkata lagi dan itu membuatkan Berry terdiam. Senyuman dibibirnya tiba-tiba dibawa lari oleh kata-kata rakannya.
Perlahan-lahan dia cuba berundur dari perbualan yang dia sendiri mulakan tadi. Mungkin betul apa yang mereka katakan. Tapi, mungkinkah Apple sedih kalau aku bertunang dengan Apple? Tak ada kaitan dengan dia pun kan.



"Ok, ladies and gentleman those who love this girl and those who in love with this guy. Together we clap our hand to this perfect couple!" Suara Akia dan Aria tiba-tiba kedengaran di corong pembesar suara dan ini membuatkan bulu roma Berry tiba-tiba berdiri tegak. "What with 'those who love this girl and those who in love with this guy?'"
"Dah lama kita berdiri macam tunngul so this is the time to start the ceremony. First, we present the gorgeous man in this world, April Snow who will be engage with the ultimate beautiful young lady, Berry Sawrise come here to the front!!"
Terdengar lagi tepukan dan dan tubuh Berry mula terasa seram sejuk apabila terasa ada satu tangan memaut pinggangnya dan menariknya berjalan ke hadapan orang ramai. Terlihat Apple tersenyum di sebelahnya dan dengan kaku dia membalas senyuman putera idaman ramai itu. Dia ditarik ke depan dan dia cuba tersenyum ramah di hadapan orang ramai tetapi sebenarnya dia langsung tak berniat untuk tersenyum.
"Sebelum pertunangan dilansungkan, sama-sama kita mengimbas kembali saat-saat pertemuan dua merpati indah ini. Mereka mula saling berkenalan apabila kedua-duanya mendaftar masuk ke Empty Soul High School. Kedua-duanya berada di kelas yang sama ketika berada di tingkatan 1. Tetapi masing-masing belum saling menegur sehinggalah mereka berpisah apabila Berry diletakkan di kelas 4 Pheonix manakala April ditempatkan di kelas 4 Diamond. Semenjak itu sedikit demi sedikit kelihatan April cuba mendekati jelitawan ini. Mungkin kerana dia sedar yang dia tak boleh berjauhan dengan Berry." Saat itu, semua tetamu tertawa termasuklah April mendengar gurauan kembar itu. Berry pula malu sendiri. Sudahlah dia terpaksa berdiri di hadapan orang ramai, Si Kembar tu pulak tak sudah-sudah memalukannya. Cis betul!
"Tetapi, sepanjang Berry berada di kelas 4 Pheonix bersama dengan kami yang comel ni, dia telah berkenalan dengan Apple Min ataupun lebih dikenali dengan Apple the outrageous genius devil. Apple dan Berry sedikit demi sedikit menjadi sahabat yang baik walaupun mereka tidak pernha berbaik. Tetapi, setiap masalah yang menimpa diri mereka, mereka hadapi bersama-sama. Penuh rasa kasih sayang."
Apa kejadahnya pulak budak-budak ni cerita pasal aku dengan Apple pulak. Dia kurang senang dengan semua ini. Sebenarnya hatinya bertambah gelisah apabila diingatkan tentang kenangannya dengan April.
"April dan Berry pernah berselisihan faham, dan menurut berita yang tersebar luas di sekolah, Apple adalah orang yang bertanggung jawab menyatukan dua pasangan ini. Hmm... walaupun Apple seorang lelaki yang begitu tak disenangi, tetapi dia mempunyai hati yang baik. Tapi, kadang-kadang jelah dia baik hati." Gurau Akia dan Aria lagi disambut dengan tawa orang ramai. Berry cuba untuk tertawa walaupun dia sendiri dapat merasakan yang senyumannya kelihatan begitu janggal.
Kemudiannya, setelah ucapan pasangan kembar itu selesai, mereka dihidangkan dengan pencuci mulut yang sememangnya memancing selera.
"Erk... Apple?" Berry terkesima apabila terlihat kek Apple dan Jus Apple dihidangkan di depan mereka. Niatnya untuk menyuapkan makanan tersebut ke mulutnya terbantut.
"Makanlah." Namun dia terpaksa menyuapkan kek itu apabila April di sebelahnya mempelawanya makan.
Bagaikan mengunyah batu, liat sahaja tekaknya untuk menelan kek yang dikunyahnya. Dan secara tiba-tiba bayangan Apple muncul di mindanya.
Dia memejamkan matanya kembali, cuba melenyapkan bayangan Apple, tetapi tak berjaya.
Apa lagi ni? aku sedih macam nak mati ni. Hai... aku sendiri pun tak faham.
Kemudiannya, slide show tayangan tentang gambar-gambar kenangan Berry dan April ditayangkan. Yang menghairankan, Apple berada di setiap gambarnya yang ditayangkan. Gambarnya di dalam kelas, gambarnya sewaktu hari sukan, gambarnya ketika majlis makan malam dan semua gambar. Semuanya ada Apple.
Ketika hatinya hampir-hampir berapi disebabkan Apple, tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Dia teringat tentang pebualannya tadi mengenai perjalanan Apple ke Q-Paradise. Dia mula susah hati. Apple betul-betul nak pergi ke? Kenapa dia tak nak datang sini? Adakah dia betul-betul kecewa dengan pertunangan aku? Ataupun dia dah tak nak tengok muka aku? Tetapi kenapa dia tak nak tengok muka aku? Aku ada buat salah dengan dia ke? Or... did he really love me?
Saat itu satu demi satu memorinya dengan Apple melayang di dalam mindanya. Dan yang paling meninggalkan kesan kepadanya hingga membuatkan dia hampir mengalirkan air mata adalah, wajah Apple di saat dia dan lelaki itu berpisah setelah mereka mengukir saat-saat manis di Tryst Fixity. Dia mula cuba kembali mentafsir riak wajah itu. Wajah dengan bibir yang mengukir senyuman, mata yang redup saya dan pandangan yang begitu kecewa. Entah apa yang disimpannya di dalam hatinya, tak siapa yang tahu. Tetapi Berry sedikit terusik, mungkin Apple kecewa dengan majlis pertunangannya yang mendadak.
"OK... lets start the real party." Suara Akia tiba-tiba mematikan lamunan Berry.
"The engagement start now."
"Ah? Dah start?" Berry sedikit terpampan. Tiba-tiba dia rasa seperti belum bersedia dengan semua ini.
"Diminta kedua pasangan ini untuk berdiri. Setelah keduanya saling menyarung cincin. Mereka akan diisytiharkan secara sah sebagai pasangan yang telah bertunang ang nobody can seperate them!"
Nobody can seperate them? Berry tertunduk.

No comments:

Post a Comment