Wednesday, June 3, 2009

Twin of Chaos 8

Akhirnya hari pertandingan kuiz itu tiba, sebelum pertanndingan itu berlangsung, Zen dan Neo langsung tak bertemu. Atau lebih tepat lagi, Zen sentiasa mengelakkan diri daripada bertemu dengan gadis yang digelar little devil itu.
Tetapi, walau apapun mereka terpaksa bertemu juga kerana mereka merupakan pasangan kedua, wakil daripada Empty Soul High School. Lebih kurang sepuluh buah sekolah yang bertanding untuk pertandingan ini. Dan dalam banyak-banyak sekolah, imej mereka adalah yang paling berbeza. Buat seketika, mereka langsung tak dikenali sebagai peserta daripada Empty Soul High School, sebaliknya dikenali sebagai 'Hunk and Beauty contestant'.
Walaupun ia sejenis pujian, namun gelaran itu membuatkan Zen berasa rimas.
Kei memberitahu Zen, Yora memberitahunya bahawa Neolebih banyak membuat jalan kira daripada menekan button untuk menjawab, jadi mereka menasihatkan Zen supaya menjadi orang yang bertanggung jawab dalam menekan button.
Malangnya, Zen adalah seorang lelaki yang mempunyai ego yang kuat. Jika Neo tak nak tekan Button, dia lagilah tak nak!
Hai... Susah ni!
"Hai, dear." Tegur Neo apabila mereka telah ditempatkan di meja masing-masing.
Zen menjeling.
"Dont worry. For this conpetition, I will answer the all the question for you. Okay?"
"Shut up!" Balas Zen balik. This girl, really pissed me off!!!!
Akhirnya setelah semuanya bersedia, soalan pertama diumumkan. Soalan yang gila senang. "1- 1= ?"
Fuh! Tetapi pemenangnya jatuh kepada pasangan Kei dan Yora daripada Empty Soul High School kerana menjadi orang pertama yang menekan Button.
Betul kata Yora, Neo lebih suka tersenyum dan memerhati daripada menekan button. Huh, memang tekanan sungguh!
Soalan kedua, ketiga dan seterusnya berlangsung. Namun Zen dan Neo masih belum dapat mengumpul apa-apa markah. Bagi pusingan pertama ini, kumpulan yang tak berjaya menjawab mana-mana soalan akan tersingkir.
Dan akhirnya sampai kepada soalan terakhir bagi pusingan pertama.
Soalan diumumkan. Dan apabila soalan itu hampir di baca, button pertama yang berbunyi adalah milik.... Milik pasangan Zen dan Neo!
"3 cos 2x= 8 sin - 5, 3(1 - 2sin x 4 x) = 8 sin x - 5, -6sin 4 - 4= 0, (3 sin x - 2)(sin x + 2)= 0. Complete!" Jawab Neo. Keadaan senyap seketika sebelum terdengar Pengadil berkata, "Correct!" Dan kemudiannya terdengarlah bunyi tepukan yang gemuruh.
Neo memandang Zen. "See, I save you."
Arghhh! She really pissed me off! But, what kind of brain she has? So fast. Heh, but cannot compare with me.
Let see... who save who!
Kedua-dua kumpulan daripada Empty Soul telah berjaya melepasi pusingan pertama. Untuk pusingan kedua, mereka terpaksa bersaing dengan enam kumpulan yang lain untuk menjadi tiga kumpulan terakhir yang terpilih untuk melayakkan diri ke pusingan akhir.
Pusingan kedua. Setiap kumpulan diberikan satu papan putih untuk menulis jalan penyelesaian bagi setiap soalan yang diberi. Kumpulan yang mempunyai jalan kira paling bernas akan dipilih sebagai pemenang. Untuk pusingan ini, hanya tiga soalan diberikan.
Dua marker pan diberi kepada setiap kumpulan.
"Zen..."
"Shut up." Potong Zen apabila Neo baru nak bersuara. Kemudian Zen menarik marker pen yang dipegang Neo lalu menghulurkannya kepada peserta daripada Yu Jiot High School yang kebetulan berada di sebelahnya.
"Take this. A present." Nak tak nak gadis yang mewakili Yu Jiot High School itu terpaksa menyambut huluran Zen kerana dia benar-benar terpukau dengan lelaki yang berdiri di depannya ini.
"Zen, what are you doing?" Neo hairan.
Mulanya Zen hanya menjeling Neo tetapi kemudianya dia tersenyum. Meniru senyuman manis Neo yang selalu dihadiahkan kepadanya. "You always piss me off, now I want you to feel how I feel. Take that!"
"Zen.." Dahi Neo berkerut.
Soalan pertama. Dimenangi oleh Zen sebagai kumpulan terpantas dan kumpulan yang mempunyai jalan kira yang tepat.
Soalan kedua. Turut dimenangi oleh Zen. Saat itu Neo mula rasa tak senang. Setiap kumpulan menyelesaikan jalan kira bersama-sama, cuma kumpulannya saja yang berlainan. Dia hanya duduk melihat sedangkan Zen dengan tenangnya menyelesaikan soalan soalan yang diberikan tanpa langsung mengendahkannya.
Soalan ketiga. Masih diboloti oleh Zen.
Akhirnya, pusigan kedua dimenangi oleh Kumpulan Zen dan Neo dengan pungutan mata 100%. Manakala di tempat kedua pula dimenangi oleh kumpulan Kei dan Yora dengan pungutan mata 97%. Tempat ketiga pula dimenangi oleh kumpulan dari Yu Jiot High School dengan pungutan mata 81%.
"Great." Kata Neo kepada Zen sebelum pusingan terakhir bermula. Walaupun dia tersenyum, namun senyumannya tak semanis biasa. Dan ini memberi kepuasan kepada Zen.
"Dont force yourself to smile, Neomaria." Balas Zen sambil menghadiahkan senyuman kemenangan kepada Neo. Serta merta Neo mencebik. Ish!!!!!!!!!!!!!! Dont lose, Neo.
Pusingan ketiga berlangsung. Pusingan ini tak jauh bezanya dengan pusingan pertama. Cuma pusingan ini agak susah sedikit kerana jika peserta menjawab tersalah jawab, mata kumpulannya akan dipotong.
Neo masih masam. Bila dia mencebik, dia kelihatan tak ubah seperti kakaknya. Zen masih tersenyum. Kemudian dia meraup wajahnya. Oh, god. Stop it, Zen. Look like you enjoy yourself. Well, I really enjoy myself. Enjoy teasing her!
Kelihatan Kei dan Yora turut menghadapi masalah apabila Yora tib-tiba menolak Kei. Kemudian Kei menarik tangannya pula. "Stop it, Yora. Why you so emo. At least not at the time like this." Tutur Kei lembut.
"Its because of you. Stop telling me to sit quietly. Im also the contastant for this contest. Im deserve to take part!"
Zen yang mendengar tiba-tiba tersedak. Kei lakukan perkara yang sama seperti yang dia lakukan.
"Korang berdua ni, Sama je." Neo menggigit bibirnya sambil memandang Zen.
Mulanya Zen macam nak marah, tetapi kemudiannya dia tersenyum. "Well, not a metter."
Akhirnya pusingan akhir dimulakan.
Dan seperti biasa kesemua soalan ini diboloti oleh kedua-dua kumpulan daripada Empty Soul High School. Dan seperti yang dijangkakan setiap tahun, pemenang bagi pertandingan ini adalah Empty Soul High School.
Setelah tamat pusingan terakhir, mereka ditempatkan di dalam bilik menunggu. Dan waktu itu, kedua dua adik beradik tiri, Yora dan Neo mencuka. Kedua-duanya serius tanpa secalit senyuman.
Kei hanya menjungkitkan bahunya manakala Zen terus tersenyum mengejek Neo yang sedang memeluk tubuh disebelahnya.
"What happened to your smile, Neo?" Sindir Zen.
Mendengar kata-kata Zen, Neo terus menarik nafasnya dalam-dalam. Setelah menghembus, dia cuba tersenyum ke arah Zen. Tetapi kemudiannya.
"Pang!" Dia menampar Zen sekuat hati. Yora dan Kei yang melihat terkejut. Zen apa lagi, lagila terkejut.
"Kau....."
"Pang!" tamparan berbalas tamparan. Berdesing telinga Neo.
Buat seketika dia tersandar. Pening. Berputar dunia rasanya. Kemudian terdengar seseorang memanggil namanya.
"Neo!...... Zen, she`s a girl." Kei menghampiri lalu memaut kepala Neo yang terkulai. Yora yang melihat kematian kata-kata.
"Of course. Word `she` can only use for girl. Am I right?" Kemudian dia bangun meninggalkn bilik itu.
Kei tak berkata apa. Yang penting sekarang ini adalah Neo. Walaupun matanya sedikit terbuka, namun dia kelihatan seperti berada di luar alam sedar.
"Neo, are you alright." Kei memaut tubuh Neo mendekatinya. Kepala Neo kini terlentok di bahu Kei.
Melihat tiada jawapan daripada Neo, Kei menyeru namanya lagi. "Neo?"
"Kei..." Neo akhirnya menjawab. "Kau berbau wangi."
Kei tersenyum. Oklah tu.
Manakala Yora mula memeluk tubuh. Buang masa aku je budak ni.

No comments:

Post a Comment