Saturday, May 29, 2010

My Sweet Lady 7

Setelah sebulan Bell berehat di rumah, akhirnya dia terpaksa pergi ke sekolah setelah tangannya yang patah kembali sembuh.
Ish, macam nak maki pun ada tangan ni. Sembuh cepat sangat pasal ape entah. Aku malas nak pergi sekolah ni.
Tetapi, itulah kenyataannya. Nak tak nak dia tetap kena pergi ke sekolah hari ini.
Sepanjang perjalanan menuju ke Rose Hollis Acedemy, Bell langsung tak bersuara. Moodnya bertambah teruk apabila Sara yang masih tak lekang dengan senyuman manisnya duduk di sebelahnya.
Penipu! Hipokrit! Talam sepuluh muka! Binatang! Semuanya bermain di hati Bell. Dia tak dapat mengelak daripada memaki hamun adiknya yang suka berpura-pura itu. Sejak pagi tadi, adiknya tak sudah-sudah mengekorinya. Konon-kononya caring la. Padahal saja nak tunjuk baik depan orang. Kalau aku ni bodoh, dah lama aku sepak kau Sara depan kakak-kakak aku. Tapi aku tak nak buat macam tu. Aku masih ada rasa sabar. Aku tak tahu macam mana nak handle kau. Tapi, tengoklah... Suatu hari nanti semua agenda kau, satu-satu akan aku rungkaikan.

Seperti yang Bell jangkakan, apabila dia sampai di sekolah, yang dia dapat hanyalah cemuhan daripada orang ramai. Kadang-kadang dia inginkan sambutan hangat seperti yang diberikan kepada adik dan kakak-kakaknya. Dia inginkan semua itu. Kemasyhuran, kecantikan... Tapi, semua itu tak mungkin ada pada dirinya yang digelar Barbaric Girl.
Cubalah untuk bersyukur Bell, oiiii. Dia berbisik pada dirinya.
Dia masuk ke kelas seperti biasa, duduk di tempatnya seperti biasa dan menunggu ke hadiran duru seperti biasa. Semuanya seperti biasa. Cuma satu perkara je yang tak biasa. Walaupun semua pelajar mencemuhnya, tapi ada seorang pelajar perempuan yang begitu asing baginya, sedang tersenyum kepadanya.
Eh, dia senyum dekat aku ke?
Kemudian pelajar perempuan itu bangun dan berjalan menuju ke arahnya.
Ah, sudah! Dia datang sini pulak. Takkanlah dia nak buat drama senyum manis macam Sara kat sini. Cukupla, aku dah tak tahan di ganggu perempuan hipokrit.
"Hai." Pelajar perumpuan itu menegurnya.
Dan Bell menjawab. "Hai."
"Nama saya Latia."
"Oh, Hai Latia. Nama..."
Bell tak sempat menghabiskan kata-katanya apabila Latia tiba-tiba memotong.
"Awak Bell kan. Saya tahu. Awak popular sekarang ni."
Eh, budak ni. tiba-tiba datang buat ayat skema lepas tu cakap aku popular. Betul ke tak?
"Ooo.." Hanya itu yang mampu keluar dari mulut Bell.
"Anyway, ada apa-apa ke kau nak cakap dengan aku?"
"Ah?" Latia sedikit terkedu apabila dia ditanya soalan sebegitu rupa. "Tak ada apa. Cuma saya nak bagi tahu. Mungkin awak tak tahu yang Level exam akan bermula seminggu lagi. Dan untuk exam pertama. Awak akan bersaing dengan saya."
Bell terkejut. "Aahla, macam mana aku boleh lupa ni! Exam.. bersaing dengan kau. Exam apa"
"Aaaa.. Tea ceremony."
"Tea ceremony!" Bell sedikit terjerit. Tetapi kemudiannya dia menjeling wajah Latia yang masih terkedu melihat perangai kasarnya. Tak, buat buasa je Bell. Jangan tunjukkan kelemahan kau di depan lawan. Dia berpura-pura tertawa. "Hahahahaha... Alah, Tea Ceremony? Ingatkan apa tadi. Buat takut je. Kalau Tea Ceremony, senanglah!"
"Se... senang?"
"Yelah, senang. Kenapa? Kau tak reti ke? Kalau tak reti, sinilah aku ajarkan." Dengan bangganya Beth berkata-kata walaupun dalam hatinya, 'Sebenarnya... AKU PUN TAK TAHU TEA CEREMONY TU APA???!!'
Manakala Latia bertambah terkedu dan mula tak faham dengan situasi yang sedang dialaminya. Sangkanya, Beth hanyalah lalang yang tak tahu apa. Tapi semua jangkaannya silap. Perasaan senang hatinya apabila tahu yang dia akan bersaing dengan Bell mula melayan. Dan perlahan-perlahan perasaan takut mula merangkat ke dalam dirinya, "Aaa... tak, tak apalah. Kalau... kalau macam tu, kita jumpa nanti ye. BYE!" Sepantas kilat Latia berlari meninggalkan kelas mereka yang bakal bermual dua tiga minit lagi. Dan itu memberikan senyuman puas kepada Bell.
"Weh, apa yang kau senyumkan tuh!" Loki tiba-tiba menegur.
"Senyuman kemenangan nih... Eh, Loki."
"Yup, Im Loki."
"Lamanya tak jumpaaaaaaaaaaaa. Kau tak jenguk aku pun kat rumah eh. Benci aku." Bell pura-pura merajuk. Walaubagaimanapun, dia memang nak merajuk. Hampir saban hari dia menunggu kehadiran Loki. Tetapi, lelaki itu tetap tak muncul-muncul. Bila dia keseorangan, hanya Loki sahajalah yang boleh membuatkan dia tertawa, walaupun kadang-kadang tu, dia memaksa dirinya untuk tidak tertawa dengan lawak Loki. Ego!
Loki kemudiannya melutut di depan Bell, memulakan sandiwaranya.
"Sorryla, aku nak bagitahu kau, tapi takut kau kecewa. Aku sebenarnya ada pertunjukan magis. Jadi aku tak dapat nak teman kau walaupun sebenarnya aku memang nak teman kau. Aku nak berada bersama kau di saat kau sedih, gembira, duka mahupun lara. Aku nak menghiburkan hati kau, walaupun hanya sesaat. Aku nak menjadi orang yang berguna untuk kau. Ada di saat kau memerlukan. Aku nak... Tapi kadang-kadang tu, keadaan tak mengizinkan. Alam manghalang aku dari kekal besama kau. Kekal mencurahkan kasihku pada kau." Dia berhenti seketika memandang wajah Bell yang kelihatan bingung. "Aku nak..."
Tetapi, sesuatu yang tak dijangka berlaku, sedang Loki asyik berlakon merenung wajah Bell penuh syahdu, tiba-tiba air mata mengalir dari kelopak mata seputih kelopak lili itu.
Loki terkejut. "Bell.." Panggilnya. Tapi tidak disahut oleh gadis iu. Dengan risaunya dia mula menggoncang perlahan bahu Bell. "Bell!"
Dan.. "PANG!" Satu tamparan hinggap di pipi Loki. Bell kemudiaannya bangun dan terus berlari keluar dari kelasnya.
Seolah-olah ini satu siaran ulangan apabila Latia berlari keluar dari kelas tadi.
Satu kelas terkejut dan mula hairan. Kenapa? Mengapa dan bagaimana semua ini boleh terjadi.
Dari melutut, Loki mula bangun. Dia memandang seisi kelas yang kehairanan. "Apa salah aku?"
Apa salah aku? Aku hanya mengulangi kata-kata... Sepantas kilat bagaikan disimbah air sejuk. Loki mula tersedar. Salah aku...


6 comments:

  1. berminat la nk tau.. enth apa salah loki smpai kna tmpar 2..

    ReplyDelete
  2. sambungan pliz... da lama sgt tggu.. huhu

    ReplyDelete
  3. arhh.. tolonglah jgn dera saya lagy kaka! smbung plezzz

    ReplyDelete
  4. Haha.. bestnyer!!
    cian bell.. So, bila nak sambung??

    ReplyDelete
  5. tlong laa smbung.....dah xsabar nak bca n3 yg sterusnya.

    ReplyDelete
  6. mana sambungan semua cerita,,,sambung please...

    ReplyDelete