Wednesday, August 18, 2010

Apple and Berry 13 [Special Dandelion Beauty`s Story]

Esoklah harinya. Hari pertunangan aku. Aku langsung tak bertemu dengan April dan aku langsung tak pernah terserempak dengannya. Sesekali aku cuba bersuara untuk memintanya menangguhkan majlis pertunangan kami. Tetapi, aku tak pernah terserempak dengannya! Macam mana ni? Aku masih belum bersedia.

Ish…

Dia tak boleh tidur petang itu. Ibunya sudah dua tiga kali menjengah ke biliknya dan menyuruhnya tidur. Tetapi gadis itu tetap tidak dapat melelapkan mata. Apa kena pulak tidur siang-siang ni. Dia sendiri hairan. Mungkin ibunya tak mahu dia kelihatan lesu untuk majlis esok.

Kerana dia betul-betul tak tahu apa yang mesti dibuatnya, jadi dia bangun dari katil dan menuju ke meja bacaannya. Membuka satu demi satu helaian buku pelajarannya. Mereka akan menghadapi final exam dua minggu lagi. Dan nampaknya Berry telah membuat persediaan awal untuk menduduki peperiksaan tersebut. Mungkin kerana berita pertunangannya membuatkan dia gelisah, jadi dia hanya mampu untuk mengulang kaji supaya kegelisahannya dapat ditutup. Ditambah pula dengan sikap Apple yang tak masuk akal.

Sedang tangannya lembut mnyelak helaian bukunya, matanya tiba-tiba terpandang sesuatu.

“The Killer!” Buku yang pernah dipinjamnya daripada Apple.

Aah… selepas aku frust baca buku ni hari tu, aku langsung tak terfikir untuk pulangkan buku ni balik. Dia terdiam seketika, merenung kulit buku merah hitam yang dipegangnya dan kemudianya dia bangun dari kerusi. Menyarungkan jacket blue denimnya dan terus keluar dari bilik.

Apple keluar dari banglonya, cuba untuk menghirup udara segar dan nyaman di hadapan banggunan Tryst Fixity. Lagenda Tryst Fixity yang dia sendiri tak percaya dengan kebenarannya berulang tayang dimindanya. Lalu dia mula berniat untuk menghampiri banggunan itu. Banggunan itu adalah kawasan larangan dan lebih dikenali sebagai Forbidden Wall bagi penduduk Empty Soul Kingdom. Tetapi, sekeliling banggunan ini tak perah dipagar. Yang ada hanyalah pokok bongzai renek yang ditanam menghiasi sekeliling banggunan ini. Tambahan pula, aku dibiarkan tercampak duduk di asrama berhadapan dengan Tryst Fixity ni, diorang tak takut jadi apa-apa dekat aku ke?

Oleh sebab itu, Apple merumuskan, Tryst Fixity adalah dongeng belaka.

Dia sampai di depan bangunan itu. Mulanya dia cuba untuk masuk. Tetapi sedikit teragak-agak.

“Gila ke aku ni?” Dia tersenyum sendirian. Kenapa pulak tiba-tiba teringin nak masuk Tryst Fixity ni. Selama 4 tahun aku dekat sini, tak pernah pulak timbul keinginan nak masuk Forbidden Wall ni.

“Huh, aku patah hati.” Dia tersenyum lagi sebelum menghampiri pintu utama Tryst Fixity yang tersergam indah. “Orang patah hati selalunya buat kerja gila, kan?” Tangannya diangkat cuba menolak pintu besar banggunan ataupun banglo besar Tryst Fixity dan… “Eh?” Pintu itu tak berkunci. Kenapa tak berkunci? Dia mula seram untuk terus melangkah tetapi ada sesuatu yang membuatkan hatinya terpikat untuk terus masuk. Udara sejuk ditambah dengan haruman chamomile yang entah bagaimana bau itu boleh melekap di rumah tersebut membuatkannya begitu asyik untuk terus melangkah. Dan tanpa mempedulikan rasa takut yang masih bersisa di hatinya, dia melangkah masuk.

Manakala Berry yang baru sampai di depan banglo asrama Apple terkesima. Dikedipkan matanya beberapa kali. “Aku tak silap tengok, kan? Apple betul-betul masuk Forbidden Wall ni, kan?”

Setiap sudut rumah itu betul2 mengagumkan dan di seluruh lantai banggunan itu terselerak tebal bunga dandelion yang begitu comel. Apabila dia masuk, dia mula terpandang satu gambar besar seorang lelaki yang tergantung di dinding berhadapan dengan pintu besar rumah itu. Keadaan sedikit gelap cuma disinari dengan cahaya yang sedikit-sedikitnya memancar masuk. Rumah itu kelihatan lebih besar daripada apa yang dilihat dari luar. Di tingkat satu terdapat banyak bilik kalau dikira hampir sepuluh bilik tersusan di situ. Dan setiap bilik di situ semuanya dikunci. Hanya satu bilik, iaitu bilik dapar yang tidak berkunci.

Dia tak berani untuk masuk ke dapur yang luas itu, jadi dia menutup kembali pintu dapur itu dan mengambil keputusan untuk meneruskan niatnya menerokai misteri Tryst Fixity dan terus melangkah mandaki anak tangga untuk ke tingkat seterusnya.

Kalau Apple teruja dengan Tryst Fixity, berlainan pula dengan Berry. Kecut-kecut perutnya apabila melangkah masuk ke banggunan itu. Dia hampir terjerit apabila terpandang potret lelaki yang tergantung di berhadapan dengan pintu masuk. Tetapi setelah dijeling dua tiga kali potret itu, baru dia perasan, lelaki itu sungguh kacak. Hehehe… Dia tak tahu kemana dia harus melangkah. Dia tak nampak Apple langsung dan yang dia lihat dan nampak hanyalah pintu-pintu bilik yang tertutup rapat. Ei… seramnya. Dah tu, banggunan ni bau wangi pulak and what the hell with all this dandelion. Aiya… takut maa.

Sambil menggosok lengannya, perlahan-lahan dia melangkah untuk mencari Apple yang kehilangan jejak. Setiap tombol pintu di tingkat satu itu dipulasnya. Dan semuanya tak boleh dibuka. Apabila sampai di bilik dapur, dia sedikit tersentap apabila pintu itu boleh dibuka. Tetapi setelah beberapa saat pintu itu dikuak kecil, dia kembali menarik dan menutup kemas pintu itu. Tak berani. Dia tak berani untuk melihat apa yan berada di bilik itu.

Jadi dengan keadaan yang makin membuatkan Berry ketakutan, dia cuba untuk melangkah, menaiki anak tangga yang kelihatannya macam banyak je.

“Apa kata kalau aku keluar balik je.” Fikirnya. “Tapi, kalau jadi apa-apa dekat Apple, macam mana?”

Kerana hatinya berbelah bagi, dia mengambil keputusan untuk terus naik mencari Apple tanpa memandang langsung kebelakang. Habis terbayang semua cerita hantu yang pernah ditontonnya. Dia semakin kecut perut.

Macam mana kalau, tengah-tengah aku berjalan ni, hantu Ju-on tengah merangkak follow aku dari belakang? Lepas tu hantu Dark Water tengah terbang atas kepala aku?

Ei… apa ni. Dia memeluk tubuhnya. Bau yang semakin harum dan memikat itu membuatkannya benar-benar takut.

“Mana Apple ni?” Dia semakin takut apabila melihat tingkat dua yang luas itu tak terdapat sesiapa pun. Seperti tingkat satu, tingkat dua juga terdapat banyak bilik. Sekali lagi diberanikan dirinya untuk memulas satu demi satu tombol pintu bilik di situ. Tetapi, satu pun tak boleh dibuka. Untuk tidak membuang masa, dia mempercepatkan langkahnya mendaki tangga untuk ke tingkat tiga pula. Dia sendiri pun tak pasti, berapa tingkat sebenarnya rumah ini. Di tingkat ke tiga, ruangnnya sungguh luas dan hanya terdapat dua bilik sahaja. Dan ruang itu sedikit gelap kerana tingkapnya ditutupi langsir hitam.

Dia terus menuju ke bilik yang berhadapan dengan tangga itu dan memulas tombolnya tetapi pintu itu tak berjaya dibuka. Dia semakin tak sedap hati.

“Jangan-jangan semua ni perangkap. Jangan-jangan apa yang aku nampak tadi bukan Apple?” Dia sendiri cemas dengan pandangannya.

“Itulah aku. Melulu je masuk. Patutnya aku check dulu Apple ada kat rumah ke tak?” Tubuhnya mula sejuk dan menggigil. Hantu Ju-on dan Dark Water mula bermain dimindanya sehingga membuatkan dia tak berani untuk memandang ke belakang, atas, kiri dan kanan.

Dalam keadaan yang membuatkannya kaku ketakutan. Tiba-tiba dia terdengar bunyi tapak kasut orang berjalan dibelakangnya. Semakin lama bunyi itu semakin hampir dengannya.

Betul-betul Ju-on ke? Dia cemas, kaget dan bermacam lagi perasaan. Dia cuba bertindak untuk lari tetapi kakinya kaku dan beku di situ. Tubuhnya hampir-hampir tidak boleh digerakkan langsung. Rupanya, sebab itulah pelakon dalam cerita hantu tak dapat nak lari bila nampak hantu.

Apabila bunyi derapan kaki itu semakin dekat, Berry tak tahan lagi. Lantas dengan sekuat tenaga yang ada, dia menekup telinganya dan menjerit sekuat hati. Dan yang mengejutkan, lembaga dibelakangnya turut menjerit dan itu membuatkannya bertambah takut.

“Berry?” Sapa Apple setelah dia terjerit kerana terkejut tadi.

Berry yang tadinya menekup telinganya terdiam apabila mendengar suara yang begitu dikenalinya itu. Perlahan-lahan dia cuba berpaling. “Apple?”

“Betul kaulah Berry. Apa kau buat dekat sini?” wajah Apple bertukar hairan. Dan belum sempat Berry menjawab soalannya, lelaki itu kembali membuaka mulut dan wajahnya bertukar bengang. “Kau menjerit tadi kenapa ha, bodoh! Terkejut aku tau!”

“Alah, manala aku tau. Aku ingatkan hantu tadi.”

“Kau ni, kalau dah bodoh tu janganlah bodoh teruk sangat. Mana ada hantu siang-siang ni.” Tutur Apple sambil menggigit gerahamnya dan jarinya hampir-hampir diangkat untuk menujal kepala gadis dihadapannya itu.

Berry membalas dengan cebikan. “Kau tu pandai cakap je. Kau pun sama takut je.”

“Mana ada aku takut.”

“Kalau tak takut kenapa menjerit.”

“Aku menjerit sebab aku terkejutlah dangar kau menjerit, pandai!”

Berry mencebik lagi. Terkejutnya masih belum habis, apabila teringatkan banggunan yang menakutkan itu lantas tanpa sedar tangan Apple digenggamnya. “Dahla Apple. Jomlah kita keluar.”

Apple sedikit terkejut, tetapi kemudiannya dia tersenyum. “Nanti. Aku nak tunjukkan kau sesuatu.”

“Tak naklah. Aku nak balik.”

“Ish, ikut aku!” keras suara Apple membuatkan Berry terpaksa menurutnya dengan wajah yang masih mencuka.

Apple menariknya ke satu lagi bilik di tingkat tiga yang belum dihampiri oleh Berry tadi. Lantas Apple memulas tombol pintu bilik itu dan apabila pintu bilik itu dikuak, Berry tak dapat melihat apa-apa lagi apabila matanya tiba-tiba silau akibat kilauan cahaya yang begitu terang. Tetapi setelah ditarik melangkah masuk ke bilik itu. Dia mula selesa untuk membuka mata.” Cerahnya bilik ni. “

“Yelah. Tengoklah. Bumbung dan dindingnya semuanya kaca.”

Berry mengangguk. Cantik. “Tapi kalau tengok dari luar. Kenapa kita tak perasan bilik ni ha.”

“Kau tengok betul-betul, eh. Bilik ni sebenarnya besar. Kau nampak dekat luar tu ada tanaman bunga kan. Aku nak tanya kau… Kita ada kat tingkat berapa? Dekat luar Tryst Fixity ada tanam bunga Dandelion ke?”

Berry menggeleng. “Kita dekat tingkat tiga. And tak ada apa-apa pokok hiasan pun yang ditanam kat luar banglo ni.” Kemudian wajah Berry bertukar pelik. “Aahlah. Kita dekat tingkat tiga. Mana datang pulak rumput dan pokok-pokok ni.”

“Ha… tingkat tiga ni ada dua bilik je. Bilik pertama tadi kita tak tahu apa yang ada dalam bilik tu kerana ia berkunci. Dan bilik keduanya, macam nilah. Diluarnya ada taman tanaman buga dandelion dan ditengah-tengahnya dibuat satu bilik kaca. Aku rasa bilik ni berada ditengah-tengah baggunan Tryst Fixity. Jadi kita langsung tak perasan dengan tempat ni kalau dilihat dari luar.”

Berry kagum. Tempat ini betul-betul indah. Ketakutannya tadi entah melayang pergi ke mana. “Jadi, nilah yang nak tunjuk dekat aku.”

“Tak sebenarnya.” Apple menggeleng dan tiba-tiba dia berjalan menghampiri satu kerusi baldu kuning mewah yang tersusun di hujung sudut sana dan mengambil satu album gambar. “Tengok ni.” Tangan Berry ditarik untuk duduk di katil bersebelahan mereka dan album gambar itu dibukanya.

Di muka pertama album gambar itu, terdapat gambar besar lima orang gadis yang begitu jelita. Sungguh cantik sehingga membuatkan tangan Berry menutup mulutnya yang sedikit ternganga. “Cantiknya.”

“Kau kenal tak ni siapa?”

Berry menggeleng.

“Ok.” Apple berdehem seketika sembelum bersuara. “Kau pernah dengar tak pasal Dark Magicians ataupun DM?”

Berry mengagguk. “Lagenda jelitawan Empty Soul High School tu… “ Mata Berry tiba-tiba membulat. “Ini ke mereka?” Tunjuknya pada gambar yang dipegang Apple.

Apple tersenyum dan mengangguk megah. “Cantiknya mereka.”

“Yelah, cantik daripada kau!” sempat lagi Apple mengutuk dan seperti biasa Berry hanya mencebik. Helaian seterusnya di selak. Terlihat gambar lima orang gadis dan sewaktu itu mereka kelihatan seperti kanak kanak. Gadis yang berdiri paling kiri hanya memeluk tubuh dan wajahnya begitu masam. Disebelah kanannya pula terdapat seorang budak perempuan yang cantik dan di bibirnya lebam serta tangannya yang turut memeluk tubuh, berbalut. Seterusnya kelihatan budak perempuan comel yang tersenyum menampakkan gigi putihnya. Di sebelah budak perempuan comel itu, terlihat seorang budak perempuan berambut pendek dan begitu kacak tersenyum mengadap kamera. Kepalanya berbalut dan pipinya lebam-lebam dan ditempat paling kanan, berdiri seorang budak perempuan yang kelihatan anggun dengan gaun putih yang tersarung ditubuhnya. Dibawah gambar tersebut tertulis satu tulisan yang berbunyi. [Hari pertama kami cuba berbaik setelah Wiki dan Ven cedera akibat bergaduh sesama sendiri.]

Berry tersenyum sambil tangannya menyelak helaiaan seterusnya. Kelihatan mereka begitu muda waktu itu sehinggalah sampai ke helaian dimana kecantikan sebagai remaja mereka mula menyerlah. Mereka sangat cantik. Sangat-sangat cantik.

Dia mengamati gambar-gambar tersebut sehingga nama dan wajah ahli Dark Magicians tersebut dihafalnya. Mereka sangat indah, mesra dan bijak hingga membuatkan Berry sendiri hampir-hampir jatuh cinta dengan mereka. Dan, di helaian album gambar tersebut, terselit gambar mereka bersama lima orang lelaki yang kacak.

“Aku tahu. Lelaki itu mesti kumpulan S.L.H kan?”

Bibir Apple terjuih sebelum dia mengangguk.

“Kau tau tak Berry. Wiki berasal dari tempat aku. Q-Paradise. Dari kecil aku dah dengar semua orang bercerita tentang kecantikan dia.”

“Jadi, kau kenallah Clementi Wiki Herofa ni?”

Apple tersengih. “Tak pun. Aku tak pernah tengok dia pun. Cuma dengar orang cerita je.”

“Kau tau tak rumah yang aku duduk tu?” tanya Apple dan Berry hanya mengangguk. “Dulu rumah diorang. Sebab tulah rumah aku cantik pada yang lain. Dalam ramai-ramai orang yang ada dalam sekolah ni, aku rasa. Aku seorang je yang tahu kisah sebenar diorang.”

Bibir Berry sedikit terjungkit mendengar kata-kata angkuh daripada Apple. “Alah, baru tengok gambar sikit dah nak perasan.”

“Wes, aku sumbat penumbuk aku dalam mulut kau baru kau tau. Degarlah aku nak cakap bagi habis dulu!”

“Ha?” Ada ke nak sumbat penumbuk. Ingat mulut aku ni besar sangat ke. “Yelah. Cakaplah.”

Apple berdehem lagi sebelum memulakan bicara. “Aku ada terjumpa diari diorang dalam loteng banglo aku tu.”

“Shhs..” Apple menutup mulut Berry apabila gadis itu kelihatan sperti ingin melontarkan kata-katanya. “Kau senyap. Dengar aku cakap ni.”

“Aku baca setiap kisah diorang. Diorang tulis isi hati masing-masing, sejujur-jujurnya. Setiap rasa sakit hati diorang coretkan dalam diari itu. Tetapi setiap sakit hati itu, tak ada satu pun sakit hati sesama mereka. Tak ada pun. Diorang chill je. Melawak walau seteruk mana, masing-masing cuba faham mesej yang cuba disampaikan. Kisah cinta mereka, diorang luahkan. Walaupun mulut malu untuk menceritakan, tetapi tulisan berani untuk memberitahu. Kisah cinta mereka kadang-kadang rumit, kadang-kadang pelik dan kadang-kadang tu menyentuh sangat. Mungkin kau dah tahu, Aoriko jatuh cinta dengan Micky. Diorang dua-dua ni understanding, loving and caring. Ven dengan Uno pulak.. hmm.. diorang ni yang paling santai. Bergaduh bukan main kelakar, romantic diorang pun lawak. Kalau aku baca tu, aku rasa macam nak sumpah seranah je budak dua orang ni. And then Esy dengan Soul, Esy ni gadis yang paling menawan dan Soul lelaki yang begitu memikat. Jadi, tak ada masalah untuk diorang bersama melainkan sifat nakal Soul yang kadang kala cuba menimbulkan masalah. Yang paling teruk, Lufi dengan Max. Diorang ni paling teruk, ego gila tinggi. Tapi apa-apa diorang still loving each other. Tetapi, walau seteruk mana pun Lufi and Max, kisah Wiki and Niel yang paling sayu. Wiki Cuma cerita yang baik-baik je tentang Niel dalam diari tu. Tapi, kawan-kawan dia semua tahu, hati Wiki sentiasa menangis disebabkan hati batu Niel. Walaubagaimanapun, kawan-kawan dia tak pernah suruh Wiki cari orang lain. Diorang still support her sebab diorang tahu, kegembiraan Wiki hadir bila dia tengok Niel gembira. Sampai habis aku baca diari tu, aku tak tahu sama ada hati batu Niel tu dah jadi kapas ke belum. Aku tak tahu kisah cinta diorang tu berakhir dengan macam mana. Dan aku tak tahu, adakah Wiki terus gembira dengan melihat orang yang dia cinta bahagia walaupun mereka tak dapat bersama.”

Ayat terakhir Apple itu tiba-tiba memberi kesan kepada Berry. Dia tiba-tiba tertunduk. Hatinya yang terhibur mendengar kisah Apple tiba-tiba runtun. Jadi dia cuba mengalih tajuk untuk menghalau kegelisahannya. “Ha, aku nak baca diari tu.”

“Eh… mana boleh bawak keluar dari rumah aku diari tu. Haram!”

“Ish. Haram apenye! Aaa.. memandangkan hari dah nak malam ni, aku tak bolehlah nak singgah rumah kau. Tapi esok eh. Esok aku datang lagi.”

Tiba-tiba wajah tersengih Apple tadi berubah suram. Matanya kelihatan begitu sayu merenung wajah Berry yang masih tersenyum memandangnya. Lantas dengan berat hati dia bersuara. “Esok kan kau dah nak jadi milik orang, sayang.”

Terkejut Berry mendengar bisikan Apple. Dia terlupa. Esok hari pertunangannya! Macam mana dia boleh terlupa dia sendiri pun tak tahu. Dia bertambah takut, bukan takut dengan banglo Tryst Fixity ini, tetapi ada sesuatu yang membuatkan tubuhnya menjadi begitu sejuk.

Apple tiba-tiba bangun. Dia mengambil album gambar di tangan Berry dan meletakkan album gambar itu kembali ke tempatnya. Kemudiannya, dia menarik tangan Berry supaya bangun.

“Jomlah. Kita keluar. Kau dah nak kene balik ni. Bahaya pulak kalau dah gelap nanti.”

Berry hanya menurut. Mereka keluar dari bilik itu dengan keadaan tangan masih berpaut. Apple menariknya turun dari tingkat tiga itu dan saat itu Berry semakin gelisah. Tiba-tiba dia terasa seperti tak mahu keluar dari banggunan ini. Hatinya seperti merayu supaya Apple menghentikan langkahnya. Tetapi semua itu mustahil untuk terjadi apabila langkah mereka terhenti ketika mereka sampai di tingkat paling bawah. Apple melepaskan pegangan tangannya dan saat itu dia memendang sekilas wajah pucat Berry. “Jom.” Sepatah sahaja ayat yang keluar dari bibirnya sebelum dia berjalan dan menarik pintu besar banglo itu. Keadaan senja di luar sana semakin membuatkan Berry sayu. Rasanya seperti dia tak mahu meninggalkan Apple.

Apabila Apple tidak mempedulikannya lagi dan berjalan terus menuju ke banglo asramanya, parasaan Berry mula membuak-buak, ingin sahaja nama Apple dilaungkan ketika itu. Tetapi, dia tahu, Kalau dia berbuat begitu, seribu kemungkinan boleh berlaku. Kenapa pula dia mesti pergi kepada Apple. Apple mungkin tak pernah sukakannya, kerana lelaki itu mungkin hatinya sama keras dengan hati lelaki yang bernama Niel tadi. Lagipun,dia tak mahu memburukkan nama sesiapa , jadi dia terus melangkah. Melangkah ke arah yang bertentangan dengan Apple tanpa dia sedar, lelaki itu pergi dengan hati yang remuk. Lebih remuk daripada hatinya. Dia tak sedar semua itu.




5 comments:

  1. apple ni slow sngt ar...cpt ar b'tndak t berry dh ngan april bru nk nyesal..heee
    ak lak yg emo >_<
    milord nk lg(>_<)

    ReplyDelete
  2. apalah apple ni......confesslah ur feeling to berry........kan...dua-dua dah tertekan.........

    ReplyDelete
  3. citer nie dh nk abis ke, milord?
    huwaaaaa~~~~~ sayunye...

    ReplyDelete
  4. la dah abish ke.... ehh x, x. jngn lah abis lagi milord. buatlah sambungan lagi... k^^.. i beg for u... pleaseeee....

    Ain/Bluebell girl

    ReplyDelete
  5. milord cept laa buat smbgn best laa pulak...sedeh...:(

    ReplyDelete