Tuesday, July 28, 2009

Bloody Prince [Prolog]

Hidup aku bermula dengan sesuatu yang biasa dan beransur menjadi satu kisah yang luar biasa. Aku sendiri tak pernah menjangkakan semua ini akan terjadi. Bagaikan aku sedang melangkar satu mimpi yang tak masuk akal. Walaupun aku berharap ia adalah mimpi, tetapi semuanya sudah terlambat.
Aku telah jatuh cinta padanya.



Namaku, Maria. Aku adalah anak perempuan tunggal kepada pemilik hotel terkemuka dunia, Prince Hotel.
Ibuku dan ayahku berpisah setelah aku dilahirkan. Entah apa sebabnya aku pun tak tahu.
Ada khabar angin mengatakan yang aku bukan anak kandung ayahku. Tetapi itu sangat menghairankan apabila ayahku berusaha untuk mendapatkan hak penjagaan ke atasku.
Sejak itu, aku dibesarkan bersama ayah. Aku diberitahu yang ibu kini mentap di Florida bersama dengan keluarga barunya manakala ayahku masih bersendirian begitu.
Satu hari, ketika aku pergi ke hotel ayahku, aku terdengar lelaki itu berbual bersama beberapa orang kakitangannya di pejabat. Dia mengatakan hotelnya tidak boleh diwarisi olehku kerana aku merupakan seorang anak perempuan. Sudah menjadi tradisi sejak turun-temurun, Prince Hotel hanya akan diwariskan kepada anak lelaki sahaja.
Kenyataan itu langsung tak memberi apa-apa kesan kepadaku tetapi apa yang melukakan hatiku adalah, ayahku mengambil keputusan untuk mengambil seorang anak angkat.
Aku langsung tak mahu bertemu dengan adik angkatku itu. Aku benci padanya. Begitu juga ayahku, aku tak pernah bercakap lagi dengannya selepas itu. Satu hari, ketika aku berumur 10 tahun, aku terserempak dengan adik angkatku yang empat tahun lebih muda dariku ketika aku pulang dari sekolah.
Aku lihat dia turun dari limousin ayahku dan... dia adalah seorang budak perempuan! Kenapa bukan lelaki? Bukankah ayahku mahukan seorang anak lelaki untuk mewarisi hotelnya. Sewaktu itu aku terasa seperti diriku dikhianati.
Dia sangat kecil. Berambut keemasan dan memakai perhiasan seolah-olah dialah pewaris kepada semua harta ayahku. Dia juga mewarnakan kukunya dan memakai pakaian serba hitam. Memang budak jalanan!
Dan aku lihat dia tersenyum ke arahku. Senyuman lebar dan lambaian tangan darinya membuatkan aku rasa tersindir. Aku benci. Benci semuanya!
Apabila umurku menjangkau 11 tahun, aku dijemput oleh ibuku untuk tinggal bersamanya di Florida. Tanpa berfikir panjang, aku terus menerima pelawaan itu. Aku langsung tak menghiraukan rayuan ayahku untuk tidak meninggalkannya.
Maaf ayah. Maria sayangkan ayah, tetapi Maria tak dapat terima kehadiran budak itu. Maafkan Maria.

6 comments:

  1. akak,sorry klu tersinggung,tp akak banyak sgt tulis citela..
    bkn x bole..cite akak smua best2!
    tp habiskan la cite yg lain2 dulu.

    papepun teruskan usaha menulis.
    sorry again.......

    ReplyDelete
  2. Akak? hehe.. segan pula bila ada org pgl mcm tu. er.. tak suke ke? huhuhu.. T_T
    nak buat mcm mana. milord mmg mcm ni. Suka buat cite baru.
    Er.. bukan ke lagi banyak lagi best? hehehehe...
    thanks for comment.. er.. pe`ah??

    ReplyDelete
  3. aiya pe`ah.. apa cakap macam tu. bagusla milord wat bnyak2. takla boring bca satu cte je. Spoiled tol la ko ni. Tak pe milord. jgn lemah semangat. teruskan menulis.

    ReplyDelete
  4. sorry bebanyak sbb ckp cam tu.
    just an opinion.
    bkn x ske...
    akak punye tulisan best2.
    sorry eh??

    cam kak ana ckp,jgn lemah semangat.
    teruskan menulis.

    ReplyDelete
  5. Citer nie memangcam sedey je awal-awal..Tapi saya lagi suka citer Apple and Berry tu..Best!

    ReplyDelete